Forsvarsbudsjettet 2025 - Høring i Stortinget
Viktig at enstemmigheten i Stortinget om Langtidsplanen videreføres i budsjettbehandlingen for 2025.
Viktig at enstemmigheten i Stortinget om Langtidsplanen videreføres i budsjettbehandlingen for 2025.
På høringen i Utenriks- og forsvarskomiteen la FSi vekt på at det et viktig signal om at det planlegges konkrete tiltak som kan bidra til økt forutsigbarhet og mindre risiko, når regjeringen følger opp LTP i budsjettforslaget for 2025.
Den enstemmige tilslutning til Langtidsplanen i juni legger til rette for at at planen vil bli finansiert og gjennomført. Nå er det svært viktig at dette følges opp med enstemmighet i de årlige budsjettinnstillingene. Det vil ha stor betydning for industriens oppfatning av i hvilken grad vi kan legge til grunn at planen gir nødvendig forutsigbarhet slik at den kan investere i ytterligere økt produksjonskapasitet. FSi henstilte derfor til komiteen om å sikre størst mulig enstemmighet om budsjettet.
Vi ga la også vekt på at det er bra at budsjettet innebærer en kraftig satsning på Forskning og utvikling. Det er imidlertid uklart om FOU bevilgningen på kap 1760/post45 vil være disponibel til samarbeidsprosjekter med industrien. Forsvarsdepartementets ordning for støtte til FOU-prosjekter er et svært viktig virkemiddel for å gjennomføre mindre utviklingsprosjekter i samarbeid mellom Forsvarssektoren og industrien. Regjeringen vil øke denne til om lag 135 millioner kroner. Det er også positivt og gir muligheter for at flere små og mellomstore bedrifter kan få tilskudd til utvikling av forsvarsteknologi. Forslaget innebærer imidlertid reelt at omfanget er tilbake på nivå med budsjettet for 2022. Vi foreslo derfor at det omprioriteres 50 millioner kroner slik at det blir en reell økning på denne posten.
Vi tok også opp anskaffelsen av nye fregatter. Det kan bli den største anskaffelsen til Forsvaret noen gang. Derfor er det svært viktig at komiteen har vært tydelig på viktigheten av industrisamarbeid i tilknytning til denne anskaffelsen. Det er avgjørende at anskaffelsen i størst mulig grad bidrar til å styrke norsk forsvarsindustri. Da må vi få på plass en en nasjonal strategi for det. Som ved anskaffelsen av f.eks. F-35 og nye ubåter, bør det også etableres samarbeidsfora som sikrer en strukturert dialog mellom myndighetene og industrien. FSi er bekymret for at det kan bli for kort tid til å utarbeide og gjennomføre strategien, dersom ikke arbeidet kommer i gang umiddelbart og ba komiteen om at det presiseres at vi må få på plass en industristrategi for fregattene og at det haster.
I et felles høringsnotat med Kongsbergruppen ASA tok vi også opp at budsjettproposisjonen for 2025 ikke omtaler den kommende anskaffelsen av standardiserte fartøyer og det foreslås heller ikke midler til oppstart i 2025. Planlegging av anskaffelsen av standardfartøy har pågått i mange år og det er bekymringsfullt for at det ikke går fort nok. Det blir viktig å se anskaffelsene av nye fregatter og standardiserte fartøy i sammenheng for å åpne muligheter for et bredt strategisk samarbeid, slik nye ubåter har muliggjort strategisk samarbeid med Tyskland
Vi tok også opp etableringen av Direktoratet for eksportkontroll og sanksjoner (DEKSA) under Utenriksdepartementet. FSi er positiv til etableringen av denne etaten under forutsetning av at den tilføres tilstrekkelige ressurser til å kunne behandle lisenssøknader og forespørsler om rådgiving/avklaringer innen rimelig tid. Den foreslåtte bevilgningen på 60 millioner i 2025 kroner synes ikke tilstrekkelig at direktoratet får nødvendig kapasitet fra 1. januar.
Felles høringinnspill fra FSi og Kongsberggruppen ASA kan leses på Stortingets nettsider.